Posted in: WorldKustom

Unika Chev 57:an Topless finns på Viksjö Mat & Nostalgi.

Glenn Rylanders renovering från åttiotalet var decennier före sin tid.  För trettio år sedan gjorde Glenn, i sitt lilla garage utanför Sundsvall, det som visas från renoveringsproffs i USA idag. Glenn är borta nu men hans bil finns att se för allmänheten. by Krantz

Det är med största respekt för de som älskar honom som familjefar och make jag skriver dessa enkla rader. Glenn Rylander föddes 1956. Mina korta möten med honom visade en lugn och lågmäld man oändligt kunnig på det han gjorde. 

Beskedet om Glenns sjukdom och bortgång skakade om oss som efterhand nåddes av det tragiska beskedet.


Naturligtvis var Glenn mycket mera än skaparen av Topless, den rikskända superrenoveringen av en Chevrolet Bel Air cabriolet från 1957,  men idag fokuserar Worldkustom på din möjlighet att se bilen.

Viksjö Mat&Nostalgi är ett crazy skönt ställe längs väg 331 nordväst om Härnösand. Ägaren Stefan Hagman är ena halvan i S&S Custom som stått med gigantiska krombord på marknader i decennier.  Här finns matbutik, hamburgerbar, nostalgicafe, loppis och speedshop.  Att detta var rätt ställe att visa Topless föll sig naturligt för Glenns närmaste, då de förutom den genuina platsen kände ägaren Stefan Hagman väl sedan tidigare. 

Följaktligen kan du idag se denna bil som varit ”försvunnen” från scenen under tjugotals år eftersom ägaren Glenn tyckte att den ”visats överallt” och att den var inget märkvärdigt eftersom ”folk har sett den nu”.

Vann allt.
Glenn vann allt och pokalerna fyllde hyllmeter efter hyllmeter.

Bilen hade ramlyfts och blästrats och omkromats och fått ny klädsel och monterats ihop minutiöst med bara de bästa bitarna, allt lackerat i original Colonia Cream. Bild ovan troligen från Wheels Nationals. I tidningen Wheels Magazine skrivs om byggarens strävan att återställa bilen i strikt originalskick precis som den såg ut när den lämnade bandet.  

Fortfarande idag uppseendeväckande och inget den vanlige cruisern gör. För trettio år sedan en mind opening, häpnadsväckande process. Glenn Rylander var en pionjär.

Idag står bilen omgärdad och omhuldad där den ses av hundratals varje dag tillsammans med en minneshyllning där inte sällan ett ljus brinner. 

Bilen importerades från USA 1977 med hjälp utav Automotive Import AB i Stockholm.

Chevan var i ett bra bruksskick som säkert räckt till idag med normalt service och underhåll men Glenn hade siktet inställt på något mycket mer.

1982 revs den i bitar för att fem år senare återuppstå som en ny

Resten är historia. Efter en tid ”försvann bilen”.   Uppståndelsen gjorde Glenn snabbt ”mätt”.  Livet tog vid och han kände inget måste att åka med bilen.  Den försvann under decennier. 

1900-talet övergick i 2000. Unga pojkar åldrades. En ny generation hade bara hört talas om bilen.  Efter mycket tjat från vänner och från hobbyn spreds ryktet så att Rylander skulle ta ut bilen igen.  Många undrade om den skulle hålla måttet tjugo år senare.  Bilen kom ut och . . . .

. . . pokalerna strömmade in som förr.  Den fantastiska 57:an hade legat långt före sin tid inte bara i renoveringsprocess  men också i slutfinish.  Byggaren fick åter stiga fram och motta hedersbetygelser för sin bil och sitt arbete.  Glenn blev 57 år.

Läs orginal artikeln på Worldkustom

Vi använder cookies, web beacons och liknande tekniker (gemensamt kallade ”cookies”) för att förbättra din upplevelse hos oss.