Posted in: WorldKustom

Stefan Hagman om Start&Speed-tiden

Stefan Hagman om Start&Speed-tiden

Tidningen Start & Speed var för många av oss inkörningsporten till hobbyn.  Stefan Hagman från Indal var reporter från 1980 till den lades ner 1986. 

Långt, långt innan Krantzen spred sina förvirrade meningar i motortidningarna var Stefan Hagman ute och plåtade med sin Fujica AZ1. Sedan gick han hem och hamrade på Haldan, backstegade och målade med Tipex innan han skickade negativ och papper med post till redaktionen. Stefans Halda är kvar hemma.
Start & Speed var tidningen som gläntade på dörren till dragracing, hotrods, customs och allt kul med V8. Den var en katalysator för svenska byggen, mässor, utställningar och hobby. Numret ovan är från 1970. Årgång 6 står det dessutom.
Worldkustom besöker den gamla reportern. – Det hände mycket de där åren i början säger Stefan som växt upp med affär och affärer då pappan drev en livsmedelsbutik.
För Stefan Hagman blev det Chevrolet 1957, raggarsvängen, reporter i Start & Speed, sedan S&S Custom som fanns på alla stora marknader med krom och rostfritt, gummilister, mattor och delar längs ”de längsta borden”.
Idag har Stefan slutit cirkeln med allt han tycker är kul. Familjen driver Mat och Nostalgi i Viksjö, Härnösand.
Ett fantastiskt utflyktsmål med nostalgisk lanthandel i äkta sextiotalsstil, femtiotalscafé med hamburgerrestaurang, speedshop med kromade luftrenare som på 80-talet plus en väl tilltagen loppis inomhus såväl som utomhus på sommaren.
Till detta onsdagar med livemusik från lastbryggan och grillbuffé plus bilträffar, modellbilsutställningar och temadagar för mopeder och bilmärken hela somrarna.
– Hur började tidningsskrivandet Stefan? – Väldigt enkelt. Start&Speed gick ut med att de sökte en Norrlandsreporter och jag svarade. Jag var 21år.

– Det var ju jättekul och sedan rullade det på med flera reportage i varje nummer, säger Stefan och bläddrar i samlingarna. Han sparar på allt från rakmaskiner man kunde köpa hos Cadillacdealers i USA 1959 till hårrullsautomater för chica husmödrar i Sverige på sjuttiotalet.

Här, 1980 startade även Stefan Hagman S&S Custom tillsammans med kompisen Sven-Erik Jansson.  På senare tid bestod firman av Stefan Hagman och  Håkan  Åslin.  De gjorde inköpsresor till USA. Bilar och reservdelar kom i containrar till svenska entusiaster hungriga på USA-grejer sedan första importvågen under mitten av 70-talet. Stefan gjorde även reportage under sina inköpsresor i Californien.

-Det var många järn i elden, säger Stefan.

Efter något år köpte Stefan en Hasselbladare och nu var hans reportage fullfjädrade.

–  I nummer 4 1982 gjorde jag en fjärdedel av hela tidningen. Då blev det ett conniekit till 57:an, minns Stefan.

Chevrolet 57:an gick förresten som reportagebil under hela fyra år i Start&Speed.

– Jag rev ner den varje vinter i princip. Det skulle vara kromad domkraft och plyschinredning på den tiden,  säger Stefan.

Bernt Carlssons Pink Lady innan den blev pink. Nummer 7 1981.

 

Ett år var han sex veckor på den amerikanska västkusten. I början besökte han ägaren till en bil han skrivit om och gav honom ett nummer av Start&Speed där bilen fanns med. Fem veckor senare, strax innan hemfärd stötte han på killen igen på en bilträff.

– Han hade fortfarande tidningen i bakfickan och visade alla.

Stefan har varit på den klassiska dragstripen Ascot i Buena Park Californien. Idag sedan länge ett fastighetsområde men Stefan har bilder aldrig publicerade i sina lådor och han sparade naturligtvis muggen från Ascot.

– Jag har cruisat på Van Nuys Boulevard som den var förr och hemma i Sverige stannade jag min Cheva 57:a i gathörnet Storgatan Esplanaden i Sundsvall när Tobba Kempe gled upp bredvid.

– Tobba tyckte vi skulle starta en klubb. Vi åkte hem till oss i lägenheten i Bergsåker och skissade med några kompisar.  Milton, som hade Evert Taubes 1957 Mercury Turnpike  i delar, var också med plus några till.

 

Vi skrev upp namn på folk som hade jänkare.  Det var embryot till Street Rulers i Sundsvall.

Kort därefter hölls det första mötet på Järnvägskondiset i Njurunda och Street Rulers var ett faktum.

– Tanken var att ge hobbyn ett bättre rykte.  Hade man loggan på ryggen måste man sköta sig för att inte solka ner klubben.  Vidare ville vi som klubb utgöra en samarbetspartner med polisen för hobbyn, säger Stefan.

 

Hos polisen i Sundsvall fanns en bilentusiast, Tommy Schütt.  Han ringde upp Stefan. Tommy gillade raggarnas initiativ alltihop utom möjligen namnets senare del.

– Det är vi i polisen som är rulers, sade han.

Samarbetet blev gott och Tommy byggde sig senare en hotrod och är nu pensionär.

Stefan guidar genom genom bil-USA. Tidigt 80-tal.

 

Pensionär tänkte sig Stefan också bli någon gång men just nu har han inte tid.  Stefan har satt fart inte bara på lantsortsbutiken som lades ner två gånger innan Stefan köpte den. Han har skruvat igång hela bygden med sina event på sommaren.

 

Inte ens Corona stoppade honom där han höll sin utomhusbuffé igång under 2020.  En gigantisk vindkraftspark byggs dessutom på bergen intill så butiken blomstrar.

Stefan åkte naturligtvis ner till redaktionen då den stängde 1986 och samlade hem sina grejer.

En djuplodande artikel där Stefan gick igenom bilmärket Edsel på flera sidor. Hur gjorde du utan internet?

– Jag köpte litteratur och tidningar i USA, pluggade in och skrev.

Stefan har en extra story om allt: Gunnar Kempes röda 58:a stod på en åker i Härnösand i flera år. Den krockades 1968 och stod till 1972 då Gunnar tog vara på den. Pris: 700kr.

Vi använder cookies, web beacons och liknande tekniker (gemensamt kallade ”cookies”) för att förbättra din upplevelse hos oss.